RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN TAHUN EMPAT
Butiran Am :
Tarikh : 01 Februari 2013
Masa : 10.30 pagi – 11.00 pagi (30 minit)
Tahun : 4 Kenyalang
Bilangan
murid : 39 orang (12 Lelaki, 27 Perempuan)
Umur : 10 tahun
Mata
pelajaran : Bahasa Melayu
Tema : Lestari Alam
Tajuk : Bumi Tercemar
Hasil Pembelajaran :
Standard
Kandungan :
4.1 Mengemukakan
idea, pandangan, dan pendapat tentang sesuatu perkara secara terperinci, tepat
dan tersusun.
Aras
1 (i) Mengamati topik perbincangan untuk memberikan pandangan yang relevan.
Standard
Pembelajaran :
1.5 Memberikan
penjelasan tentang sesuatu perkara yang tersurat dan tersirat.
Aras 2 (i) Menerangkan maklumat yang tersurat
dan tersirat tentang sesuatu peristiwa.
Objektif Pelajaran : Pada akhir pembelajaran ini, murid dapat :
i.
memberikan
pandangan yang relevan mengenai topik yang dibincangkan;
ii.
menerangkan
maklumat yang tersurat dan tersirat berdasarkan bahan yang diberikan;
iii.
menyatakan
mesej dan nilai yang terdapat dalam bahan.
Sistem Bahasa : i. Tatabahasa : ayat penyata, ayat tanya
ii. Kosa kata : pencemaran, sisa toksik
iii. Intonasi : ayat penyata, ayat tanya
Pengisian Kurikulum
: i. Ilmu : Kajian Tempatan, Sains
ii. Nilai murni :
mencintai alam sekitar, prihatin, kerjasama
iii. Kemahiran bernilai tambah :
a)
Kemahiran
berfikir : menjana idea, mengelaskan, merumus,
b)
Kecerdasan
pelbagai : nilai murni
Bahan Bantu Mengajar : i.
Power point;
ii. Klip video;
Pengetahuan Sedia Ada
:
i.
Murid-murid
terdedah dengan keadaan bumi yang tercemar.
ii. Murid-murid mengetahui punca yang menyebabkan
berlakunya masalah
pencemaran air.
iii. Murid-murid terdedah dengan kempen ‘Kitar
Semula’.
Langkah
/ Masa
|
Isi
Pelajaran
|
Aktiviti
Pengajaran Dan Pembelajaran
|
Catatan
|
|
Set induksi
(5 minit)
|
Gambar bahan buangan
- botol plastik
- tin minuman
- surat khabar
- botol kaca
|
i. Guru menunjukkan gambar pelbagai bahan
buangan di hadapan kelas.
ii. Guru bersoal jawab dengan murid-murid
berkaitan gambar bahan buangan yang ditunjukkan.
iii. Guru mengaitkan set induksi dengan tajuk
pelajaran pada hari ini.
|
BBM :
i. Power point
Teknik :
i. Bersoal jawab
Nilai murni :
i. Prihatin
ii.
Mencintai
alam sekitar
|
|
Langkah 1
(15 minit)
|
Klip video tentang pencemaran alam
.
|
i. Guru menayangkan sebuah klip video tentang
pencemaran di hadapan kelas.
ii. Guru bersoal jawab dengan murid berkaitan
klip video yang dipamerkan.
iii. Murid-murid diminta untuk memberikan
pendapat mengenai topik yang dibincangkan.
|
F.U. 4.1. A.1 (i)
Teknik :
i. Bersoal-jawab
ii.
Menyatakan
pendapat
BBM :
i. Klip video
(Lampiran 1)
Nilai murni:
i. Mencintai alam sekitar
|
|
Langkah 2
(10 minit)
|
Petikan tentang pencemaran air.
|
i. Guru menayangkan petikan tentang pencemaran
air kepada murid-murid.
ii. Murid-murid diminta untuk membaca petikan
tersebut secara senyap dan cuba memahaminya.
iii. Guru berbincang dengan murid-murid bagi
mengenal pasti isi yang tersurat dan isi yang tersirat berdasarkan petikan
itu.
iv. Guru menunjukkan isi tersurat dan isi
tersirat yang telah dikenal pasti.
|
F.S. 1.5. A.2 (i)
KBT :
i. Kemahiran berfikir
- Menjana idea
BBM :
i. Power point
Nilai murni:
i. Prihatin
|
|
Langkah 3
(15 minit)
|
Program ‘Kitar Semula’
|
i.
Guru
menerangkan kepada murid-murid mengenai program ‘Kitar Semula’.
ii. Guru menunjukkan maklumat secara ringkas
tentang program tersebut.
iii. Guru menunjukkan gambar tong sampah yang
telah diguna pakai dalam program itu.
iv. Murid-murid diminta untuk mengelaskan gambar-gambar
sampah yang ada ke dalam tong sampah yang betul.
|
KBT :
i. Kemahiran berfikir
- Mengelaskan
BBM :
i. Power point
Nilai murni :
i. Prihatin
ii.
Mencintai
alam sekitar
|
|
Langkah 4
(10 minit)
|
Kuiz
|
i.
Guru
membahagikan murid-murid kepada beberapa kumpulan.
ii. Wakil setiap kumpulan diminta berdiri dan
menjawab soalan yang dikemukakan.
iii. Sekiranya betul, kumpulan itu akan
diberikan bintang sebanyak dua.
iv. Kumpulan yang mengumpul bintang paling
banyak akan dikira sebagai juara.
|
KBT :
i. Kemahiran berfikir
- Menjana idea
BBM :
i. Power point
Nilai murni :
i. Kerjasama
|
|
Penutup
(5 minit)
|
Rumusan
a. Isi pelajaran
b. Nilai murni
Tayangan Video
|
i. Guru menayangkan klip video ‘Hijau’.
ii. Guru berbincang dengan murid-murid tentang
pelajaran yang telah mereka pelajari.
iii. Guru bertanya kepada murid-murid mengenai
nilai-nilai murni yang telah mereka peroleh berdasarkan isi pelajaran.
|
KBT :
i. Kemahiran berfikir
- Merumus
BBM :
i. Klip video
Nilai murni :
i. Mencintai alam sekitar
ii.
Prihatin
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan